گفتمان نمایشگاه در هنر معاصر ایران (با تحلیل چرخه نمایشگاه «کارِگل»، تهران)
نویسندگان
چکیده
از سال 1990 میلادی تاکنون، موضوع «گفتمان نمایشگاه» در مباحث نظری هنر معاصر جهان مطرح بوده و در حیطه تمرین، به مثابه فرایندی پویا در تولید مفاهیم فرهنگی مؤثر بوده است. در هنر معاصر ایران به خصوص در دهه اخیر، مباحث مربوط به نمایشگاه و رابطه اثر هنری و بیننده تا حدودی اهمیت یافته، هرچند عملاً نحوه برگزاری نمایشگاه ها از روش های مدرنیستی فراتر نرفته و نشان دادن ابژه هنری به بیننده در نمایشگاه، همچنان تکرار می شود. با این پیش زمینه، مقاله پیش رو به دنبال اثبات فرضیه خود در ارتباط با مباحث نظری چون «مادیت زدایی اثر هنری» و «مشارکت گفتمانی» در برپایی نمایشگاه های هنری ایران بوده و با مطالعه موردی نمایشگاه «کارگِل» (سومین نمایشگاه از چرخه نمایشگاهی جیغدان های بابک گلکار در ایران)، تلاش می کند با روش تحقیق کیفی و گردآوری اطلاعات از طریق مشاهدات میدانی و اسناد مکتوب، پاسخگوی سؤالاتی در باب چگونگی برگزاری نمایشگاه، ایجاد گفتمان فرهنگی در هنر امروز ایران و جایگاه بیننده در این فرایند باشد. یافته های پژوهشی حاکی از توان بالقوه نمایشگاه های هنری ایران است که چنانچه بر پایه حضور بیننده و شناخت دقیق ساختارهای نظری معاصر شکل بگیرند؛ آنگاه در دایره تولید و توزیع پدیده های فرهنگی جامعه جایگاه مناسبی را در کنش گفتمانی ایجاد خواهند کرد.
منابع مشابه
تطور هنر اسلامی در دوران معاصر تحلیل اجمالی چهار نمایشگاه هنرهای اسلامی معاصر
بیش از هزار سال است که هنر اسلامی بدین نام شناخته میشود و در کشورهای اسلامی و غیر آن هر از گاهی رویدادهایی مرتبط با آن بر پا می شود. در سالهای اخیر، شاهد برپایی نمایشگاههای متعددی با عنوان "هنر اسلامی معاصر" در موزهها و گالری ها یا نمایشگاها هستیم. در این رویدادها، آثاری از هنرمندان مختلف به نمایش گذاشته می شود. هدف این مقاله، مطالعه محتوی نمایشگاه های "هنر اسلامی معاصر" به منظور د...
متن کاملهنر رسانه ای جدید: سنجش سطح تعامل و مشارکت آثار سومین نمایشگاه هنر دیجیتال تهران
تحولات تکنولوژیک و ظهور و گسترش رسانهها موجب نزدیک شدن دو حوزه تولید و مصرف رسانهای است و نهایتا سبب شکلگیری فرهنگ مشارکتی شده است. عرصه هنر میتواند زمینه و بستر مناسبی برای درک این تغییرات باشد، از این رو مقاله حاضر بر اساس ارائه مقولاتی نظیر «محیط رابط کاربری»، «عناصر طراحی»، «نوع مواجهه» و «گام تعاملی» مقیاسی برای مطالعه سطوح تعامل و مشارکت آثار هنر رسانهای ارائه کرده و سپس با استفاده ا...
متن کاملمجموعه نمایشگاه های هنر دیجیتال
چکیده تمام نما : در دوره رنسانس دیوانگی و خرد از هم جدا نبودند. در این دوره جنون تجربه ای نامتعارف و خطرناک به شمار نمی آمد، بلکه حتی موجب شگفتی و کنجکاوی اندیشمندان و صاحبان قلم بود. در بعضی از آثار حتی دیوانگی با فرزانگی و بصیرت پیوندی نزدیک داشت. درواقع جنون ابزاری ادبی در خدمت نقد زیاده روی های اجتماعی به شمار می آمد. اما در فاصله سال های ???? تا ????میلادی (دوره کلاسیک) میان این دو فاصله ...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کیمیای هنرجلد ۵، شماره ۱۹، صفحات ۸۹-۹۹
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023